ایران رتبه نهم تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
1403/06/15
8
12 رأی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن: تا قبل از سال۱۴۰۲ رتبه دهم تولید تخم مرغ در دنیارا داشتیم که از اواخر سال گذشته رتبه ۹ تولید در دنیا را دارا هستیم...

ایران رتبه نهم تولید تخم مرغ در دنیا را داراست

به گزارش روابط عمومی شرکت مرغ اجداد دیزباد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: تا قبل از سال۱۴۰۲ رتبه دهم تولید تخم مرغ در دنیارا داشتیم که از اواخر سال گذشته رتبه ۹ تولید در دنیا را دارا هستیم. ظرفیت و پتانسیل کنونی تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن است و پیش بینی می شود که امسال یک میلیون و ۳۷۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن تخم مرغ تولید شود.

او مصرف تخم مرغ تا پایان سال را یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار توان صادرات ۲۰۰ هزارتن تخم مرغ را داریم که پیش بینی می شود تا پایان سال با صادرات این میزان حداقل ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشیم.

مرادی خرید حمایتی را ابزاری برای تعدیل قیمت تخم مرغ دانست و گفت: علی رغم آنکه خرید حمایتی از سوی اتحادیه  تا حدودی منجر به افزایش قیمت شد، اما هنوز هم با نرخ منطقی فاصله دارد. به عبارت دیگر در ۱.۵ سال گذشته افزایش قیمت در خصوص کالاهای استراتژیک داشتیم، اما در ۱۸ ماه گذشته تغییری در اصلاح قیمت تخم مرغ نداشتیم و این موضوع زنگ خطری است چراکه تولید بنگاه اقتصادی است و قیمت باید واقعی شود، در غیراین صورت در اوج مصرف کشور به یکباره اتفاقات ناگواری می افتد و لازمه استمرار و پایداری تولید تنها اقتصادی بودن آن است تا همانند سنوات گذشته ناگریز به واردات نباشیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: با توجه به وظایفی که به اتحادیه واگذار شد، امسال اتحادیه بدون حضور دولت خرید تضمینی را انجام داد و اعداد خرید نسبت به قبل بالاتر بود چراکه طبق آمار پشتیبانی امور دام در بازه طولانی حداکثر هزارتن تخم مرغ خرید حمایتی می کرد، درحالیکه اتحادیه ۵ برابر این رقم را در مدت زمان کمتر خرید انجام داده است هرچند مشارکت در خرید جزء وظایف پشتیبانی امور دام است و در قانون واگذاری به اتحادیه  دستگاه ها موظف به همکاری با اتحادیه هستند.

او گفت: طبق آمار اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی کمترین نوسان قیمت طی ۱۸ ماه اخیر در خصوص تخم مرغ داشتیم که لازمه ادامه روند فعلی تولید و صادرات، واقعی شدن قیمت هاست چراکه امروز از واردکننده تخم مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم.

بنابر آمارهای اعلامی پتانسیل صادرات ۲۵۰ هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف وجود دارد که امسال پیش بینی می شود حداقل صادرات تا پایان سال به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن برسد.



ثبت نظر
امتیاز دهید:
0 از 5